ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Monday 11 March 2013

Bahasa Jiwa Bangsa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Terlebih dahulu aku bersyukur kerana diberi kesempatan olehNYA untuk mencoret sedikit cerita. Bahasa itu melambangkan identiti seseorang tidak kira bahasa lisan mahupun bahasa tulisan. Jika kita menuturkan bahasa yang baik, maka baiklah kita pada pandangan masyarakat manakala jika bahasa yang digunakan adalah kesat maka buruklah pandangan masyarakat kepada kita. Perkara inilah yang dikatakan bahasa jiwa bangsa. Apabila bercakap berkenaan dengan bahasa. Hari ini, aku ingin berkongsi sedikit perkara yang berkaitan dengan bahasa. Bahasa yang difokuskan ialah bahasa yang digunakan di dalam laman sosial facebook yang menjadi tempat luahan hati seseorang dewasa ini. Terdapat banyak andaian yang kita boleh buat apabila melihat status yang diposkan di laman facebook. Antaranya, kegembiraan, kesedihan, pergaduhan dan seumpamanya. Persoalannya, adakah semua pos-pos di laman facebook itu dinilai baik oleh pelawat-pelawat laman sosial ini??? Jawapan yang boleh saya berikan ialah, terpulang kepada orang yang menilainya. Hal ini demikian kerana lain orang maka lain ragam. Apa yang aku dapat nilai melalui pemerhatian aku terhadap laman sosial facebook ialah sikap anak-anak remaja yang terlalu rakus memuat naik status yang tidak sepatutnya seperti menggunakan kata-kata kasar. Antaranya ialah perkataan "gila", "abang-abang panas" dan seumpamanya. Mengeluh sendiri aku apabila melihat status sedemikian. Apa nak jadi dengan remaja sekarang?. Persoalan yang bermain di kotak fikiranku.

ULASAN:
Berdasarkan perkara di atas, dapat saya katakan bahawa dunia sekarang terlalu banyak cabarannya kepada anak-anak remaja yang sedang belajar memahami makna hidup. Aanak-anak remaja sekarang terlalu terdedah kepada era globalisasi yang mana tidak terkawal. Mereka kini tidak segan silu lagi menggunakan bahasa-bahasa yang boleh menjatuhkan maruah mereka kerana mengikutkan kata hati dan nafsu semata-mata. Oleh hal yang demikian, saya amat berharap agar ibu bapa memberi pemantauan yang sewajar kepada anak-anak agar perkara yang tidak diingini dapat dielakkan.
Sekian.
Bahasa Jiwa Bangsa
Bahasa Melambangkan Identiti Seseorang.

No comments:

Post a Comment