ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Tuesday 12 March 2013

Kekeliruan Bahasa Singkatan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah hari ini aku diberi masa dan ruang untuk mencoret sesuatu di ruangan ini.
Hari ini aku ingin berkongsi mengenai kekeliruan yang aku sendiri alami. Persoalannya apa?. Perkongsian ini adalah berkenaan dengan kekeliruan bahasa ringkasan yang digunakan oleh masyarakat sekarang dalam menghantar pesanan ringkas. Kekeliruan ini berlaku pada diriku sendiri. Apabila pensyarah aku bertanya kepadaku maksud mesej yang diterimanya. Aku tidak dapat memahaminya. Mesej tersebut tertulis, "de le, hehehe.." aku pun tidak faham apa yang dimaksudkan oleh penghantar pesanan ringkas tersebut. Selepas melihat mesej yang sebelumnya, baru aku dapat memahami maksud yang ingin disampaikan oleh penghantar pesanan itu. "de le" yang dimaksudkan oleh penghantar pesanan ringkas itu ialah "adala". Aku tergelak.

ULASAN :
Ulasan yang aku boleh buat melalui cerita yang aku alami sendiri ialah keburukan penggunaan bahasa singkatan.

No comments:

Post a Comment