ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Friday 8 March 2013

KARENAH BIROKRASI VS KESABARAN


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah hari ini aku diberi kesempatan waktu untuk berada di ruangan ini.


Hari ini banyak perkara yang berlaku dalam hidupku terutamanya bidang pengurusan. Bila bercakap mengenai bidang pengurusan, aku percaya gambaran yang akan bermain di minda blogger ialah karenah birokrasi sama ada baik mahupun sebaliknya. Penglibatan aku dalam bidang pengurusan sesuatu program di Universiti hari ini banyak memberikan pengalaman kepadaku. Pelbagai manusia yang aku jumpa dalam bidang ini. Ada yang bagus dalam menjalankan tanggungjawab dan ada yang cerewet yang menyakitkan hati aku. Namun, sepanjang penglibatan aku, Alhamdulillah semua urusanku dipermudahkan. Yang baik aku ambil yang buruk aku buang. Itulah prinsip aku.Yang penting bidang pengurusan ini sangat menguji kesabaranku. Apa tidaknya? dalam masa seminggu, setiap hari aku berurusan di tempat yang sama, sehinggakan ada staff pejabat menyuarakan " awak ni, hari-hari datang sini". Persetankan semua itu, selagi kerja aku tak selesai, aku akan terus ke tempat itu bagi menyelesaikan kerjaku. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pengurusan tersebut membuat aku menjadi sabar dalam berhadapan dengan orang ramai kerana dalam pengurusan itu, bukan seorang sahaja yang aku berinteraksi tetapi berpuluh orang. Macam-macam ragam manusia dapat aku ketahui. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan kerana kesabaran.

ULASAN:
Bidang pengurusan merupakan bidang yang melibatkan ramai manusia. Ini bermakna seseorang yang terlibat dalam bidang pengurusan akan berhadapan dengan pelbagai ragam manusia sama ada yang baik mahupun sebaliknya. Namun begitu, untuk mengatasi pelbagai masalah dalam sesuatu bidang terutamanya bidang pengurusan, kesabaran adalah sangat penting disemai dalam jiwa. Hal ini sekali gus akan mewujudkan suasana yang harmoni dan dipermudahkan segala urusan tersebut.

No comments:

Post a Comment