ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Thursday 7 March 2013

KESALAHAN PERKATAAN




Assalamualaikum dan salam sejahtera blogger yang setia di ruangan ini.

Di sini saya ingin berkongsi satu perkara yang sepatutnya tidak harus berlaku tetapi telah berlaku. Perkara yang saya maksudkan adalah kesalahan ejaan pada banner dan pada beg saguhati. Perkataan yang terlibat iaitu “setiakawan”.

Perkaaan tersebut sepatutnya tidak dieja rapat kerana perkataan majmuk tersebut  bukanlah satu kata majmuk yang mantap dan perkataan tersebut tidak tergolong dalam 15 ejaan kata majmuk yang telah mantap seperti yang tercatat dalam Tatabahasa Dewan. Perkataan yang betul harus la dieja jarak “setia kawan”.

Ejaan yang betul tertulis pada beg saguhati. Saya tertanya-tanya bagaimana kesalahan tersebut boleh berlaku pada seminar pada peringkat antarabangsa. Acara tersebut dianjurkan oleh Gabungan Penulis Nasionnal (GAPENA) yang ahlinya terdiri daripada golongan bijak pandai dan pakar bahasa tetapi masih lagi berlaku kecuaian yang tidak sepatutnya.

 Satu lagi kesalahan yang dapat saya kesan adalah ejaan “patriotime” yang ejaan sebenarnya ialah “patriotisme”. Kesalahan ini jelas terpampang di banner tersebut dan tiada siapa pun yang menegur kesalahan tersebut. Semua sedang sibuk memperdebatkan bagaimana mahu memartabatkan bahasa Melayu sedang kesalahan yang mereka lakukan tidak mereka perasankan.

Ibarat kuman di seberang laut kita nampak, gajah di depan mata kita tidak nampak. Bagi saya, tokoh-tokoh semua harus catna dengan semua benda berkaitan bahasa, bukan hanya tahu berkata-kata tetapi prihatin dan pandanglah dahulu sekeliling mereka sebelum mahu memperelokkan perkara yang besar-besar. Sekian sahaja prkongsian saya buat kali ini. Semoga anda semua berpuas hati. Terima kasih kerana terus membaca.

No comments:

Post a Comment