ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Monday 18 March 2013

Dialek Kelantan VS Johor

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua....
Alhamdulillah bersua kita kembali tika ini...
Kali ini saya mahu berkongsi cerita yang berlaku pada diri saya sendiri.
Cerita ini melibatkan perbualan saya dengan kawan saya. Saya berasal dari Kelantan manakala kawan saya berasal dari Johor. Perkara yang saya hendak kongsikan ialah, saya tertegur kawan saya yang bercakap perkataan "BATAK". Perkataan ini sangat sensitif jika digunakan di negeri Kelantan kerana bahasa ini dianggap kasar dan tidak sopan. Namun, bagi masyarakat Johor, perkataan "BATAK" merupakan satu perkataan yang biasa dan sering digunakan dalam kehidupan seharian mereka. Hal ini demikian kerana, perkataan "BATAK" di Johor digunakan sebagai salah satu kata penguat untuk menunjukkan sesuatu itu adalah betul-betul dan sungguh-sungguh. Contohnya, "jam ini mahal batak". Selepas pada kejadian itu, kawan saya itu akan berhati-hati untuk bercakap dan tidak lagi bercakap perkataan itu dengan saya.

ULASAN:
Kesimpulan daripada situasi di atas, ianya jelas menunjukkan bahawa perbezaan kefahaman masyarakat berlainan negeri atau kawasan terhadap satu-satu perkataan memiliki maksud yang berbeza. Jika di suatu tempat itu mempunyai maksud yang baik, namun tidak semestinya tempat lain mempunyai maksud yang baik. Oleh hal yang demikian, kita sebagai masyarakat yang berbilang bangsa seharusnya memahami dan menyesuaikan diri apabila berhadapan dengan masyarakat lain seperti kata pepatah melayu "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak".

No comments:

Post a Comment