ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Monday 25 March 2013

Permulaan Memartabatkan Bahasa Melayu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah saya berpeluang berkongsi sedikit cerita berkenaan dengan pembaca berkenaan dengan bahasa. Perkara yang difokuskan ialah memartabatkan Bahasa Melayu. Terdapat ramai pelajar yang ingin memartabatkan bahasa Melayu namun tanpa disedari, dia sendiri yang menjatuihkan bahsa Melayu itu sendiri. Sebagai contoh penggunaan perkataan "hello" apabila menyambut panggilan telefon jelas menampakkan bahasa Melayu mula diabaikan. Situasi yang ingin saya kongsikan ialah ketika mengangkat telefon terdapat daripada seorang kawan yang sangat mementingkan penggunanaan bahasa Melayu tanpa disedari telah memperlekehkan bahasa Melayu. Sebagai contoh apabila menyambut panggilan telefonnya, parkataan yang pertama keluar daripada mulutnya ialah “hello”. Tersenyum sendiri saya mendengarnya. Seorang tokoh yang beria mahu bahasa Melayu dimartabatkan telah melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Sepatutnya beliau menjawab “apa khabar” ataupun sebagai Islam harus memberi salam. Saya tidak mahu cakap dengan lebih panjang, anda dapat menilai situasi tersebut dengan pandangan anda sendiri. Sekian saja perkongsian saya buat kali ini.
 
Ulasan:
Ulasan yang boleh dikatakan dalam situasi ini ialah jangan terlalu obses terhadap sesuatu perkara yang belum kita kuasai sepenuhnya kerana tanpa disedari ia akan memalukan diri kita sendiri. 

No comments:

Post a Comment