ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Friday 15 March 2013

Bahasa Baku

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Kali ini saya nak berkongsi cerita mengenai bahasa baku atau bahasa moden. Untuk pengetahuan semua, saya ialah anak jati negeri kelantan. Saya akui untuk bercakap bahasa baku agak susah jika anak jati negeri kelantan tidak terdedah dengan dunia luar termasuklah tidak menerima pendedahan dari media elektronik amnya. Dialek negeri kelantan berbeza mengikut daerah. Jika daerah berdekatan dengan bandar, dialek yang digunakan masih boleh difahami oleh masyarakat setempat. Namun, apabila daerah yang terperosok, dialeknya akan lebih pekat menyebabkan sukar untuk masyarakat setempat memahami maksud yang ingin disampaikan.Hal ini demikian kerana, masyarakat itu tidak terdedah dengan perbualan bahasa Melayu baku atau bahasa Melayu standard. Cerita yang saya  ingin kongsikan ialah kesedihan apabila melihat sahabat-sahabat yang berasal dari negeri Kelantan ditertawakan apabila sesi pembentangan. Ini menunjukkan penguasaan bahasa Melayu baku atau standard sememangnya penting apabila kita berada di tempat orang.


ULASAN: 
Berdasarkan pengalaman yang saya alami sendiri mengenai penguasaan bahasa Melayu standard, saya dapat berasakan bahawa ianya sangat penting kepada seseorang individu. Hal ini demikian kerana, penguasaan bahasa Melayu yang baik merupakan tiket kepada seseorang untuk memperoleh peluang dalam banyak perkara sama ada dalam merebut peluang pekerjaan.

No comments:

Post a Comment