ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Thursday 14 March 2013

Bahasa Rojak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bersua kita dengan berbicara tentang penggunaan bahasa rojak atau bahasa campuran antara Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Bahasa Melayu melambangkan jati diri masyarakat Melayu. Namun, hari ini nilai bahasa Melayu telah dipelekehkan oeh masyarakat Melayu sendiri. Buktinya, ramai tokoh-tokoh berkuasa sendiri menggunakan bahasa rojak iaitu mencampurkan penggunaan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Selain tokoh, aku ambil contoh terdekat, kawan aku sendiri menggunakan bahasa rojak. Perkataan 'i' dan 'you' sering kedengaran apabila dia berkata-kata.Walaupun menggunakan satu perkataan sahaja, aku amat mengambil serius tentang hal itu. Hal ini demikian kerana aku rakyat Malaysia kaum Melayu. Pada pendapat aku apabila seseorang sentiasa menggunakan sesuatu perkataan dalam kehidupan mereka, tidak mustahil perkataan-perkataan lain akan dilahirkan dari semasa ke semasa.
ULASAN : 
Ulasan yang boleh aku nyatakan di sini adalah nilai Melayu sekarang seperti berada dihujung tanduk disebabkan masyarakatnya sendiri yang mepermain-mainkan bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment