ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Tuesday 5 March 2013

BAHASA MELAMBANGKAN PERSONALITI

 


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada blogger.

 Situasi yang saya ingin saya kongsikan pada kali ini adalah pada suatu pagi saya mula membuka komputer riba untuk mencari sedikit maklumat tentang tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah. Sambil saya melayari internet, saya turut membuka laman ‘Facebook’ milik saya.

Semasa memerhatikan setiap status yang dikemas kini oleh rakan-rakan saya, mata saya terpandang kepada satu status yang agak kasar yang tertulis “ WTF dude ?” . Status tersebut telah ditulis oleh seorang perempuan melayu yang saya kenal. Agak kenapalah kawan wanita saya menulis perkara yang kasar bertanya saya dalam hati saya? Tidak bolehkah disimpan sahaja di dalam hati ataupun diluahkan saja tanpa perlu ditulis.

Pada pandangan saya, gadis tersebut tidak seharusnya berkata sedemikian kerana kata-kata itu mempunyai makna yang kurang baik iaitu ‘what the fuck’.  Dalam masyarakat melayu, perkataan itu merupakan satu kata kesat yang akan menyakitkan hati orang yang mendengarnya atau melihatnya. Justeru, kita seharusnya bersabar dan berjaga-jaga dalam melakukan apa-apa tindakan walaupun dalam keadaan yang marah. Kita harus peka dengan sensitivity masyarakat di Malaysia.

Situasi ini juga akan membuatkan masyarakat mula memandang rendah terhadap diri kita kerana kurangnya adab dan santun dalam berbahasa. Lebih-lebih lagi yang mengeluarkan perkataan tersebut daripada seorang wanita Melayu yang terkenal dengan budi bahasa dan sopan santunnya. Hal ini secara tidak langsung telah mencalarkan imej tersebut.

Diharap kepada pembaca tidaklah melakukan perkara seperti di atas demi menjaga meruah bangsa kita. Semoga kit dapat memuhasabah diri kita semua. Sekian sahaja tuisan saya buat kali ini. Terima kasih kerana setia membaca hingga ke akhirnya.

No comments:

Post a Comment