ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Friday 22 March 2013

Majalah Mastika



Assalamualaikum dan selamat sejahtera...
kepada semua pebaca yang saya sayangi. Kisah yang saya ingin kongsikan pada kali ini berkaitan dengan majalah Mastika yang saya telah beli untuk dibaca. Apabila saya membuka beberapa halaman, saya mula tertarik dengan satu artikel yang bertajuk “ Ini bukan cerita politik! Cerita sedih jawi yang hampir mati…”. Dalam artikel ini, penulis menceritakan tentang keunikan yang terdapat di negeri Kelantan. Apa yang dimaksudkan itu ialah penggunaan tulisan jawi.
Setiap pandangan pasti akan terpukau dek tulisan jawi yang terpampar dan menghiasi papan tanda sepanjang jalan di negeri Kelantan. Selain itu, terdapat banyak lagi papan tanda, papan iklan, restoran, nama jalan yang semuanya dieja menggunakan tulisan jawi. Contohnya, pasaraya Tesco dieja dengan ta ya sin kaf wau. Namun, apa yang sedihnya ialah tulisan sebegini tidak boleh dijumpai di negeri-negeri lain di Malaysia.
Pada pandangan saya, penggunaan tulisan jawi semakin terhakis dan dipinggirkan oleh masyarakat di negara ini. Mereka tidak menyedari bahawa tulisan jawi adalah khazanah bangsa Melayu itu sendiri. Generasi muda sudah mula meminggirkan tulisan jawi sejak di sekolah rendah lagi. Usaha untuk memartabatkan tulisan jawi juga kurang dan hampir boleh dikata tidak dilakukan. Jadi, tidak hairanlah suatu hari nanti, khazanah Melayu ini akan hilang dimamah peredaran zaman.
Oleh sebab itu pihak kerajaan perlu melakukan sesuatu supaya tulisan asal orang Melayu ini tidak akan hilang. Seiring dengan usaha memartabatkan bahasa Melayu, tulisan jawi ini tidak harus dilupakan. Sekian saja coretan saya buat kali ini. Terima kasih kerana terus membaca.

No comments:

Post a Comment